God morgen alle der hjemme!

Vi kom frem til hovedstaden søndags morgen etter 10 timer i buss. Trøtte og slite fant vi til slutt frem til hostellet vi hadde booket. Etter en liten powernap gikk vi ut for å se oss litt rundt, og fant fort frem til nærmeste kjøpesenter! Etter å ha svidd av dagsbudsjettet og vel så det gikk vi til bake til hostellet.

Dag 2 gikk til å utforske byen litt mer, men etter som det var 36 grader og stekende sol måtte vi til slutt dra tilbake til rommet. Her hadde vi en rolig kveld.

Etter to dager i en travel storby var vi begge klare for noen rolige dager i solen. Vi tok buss til et sted på kysten som heter Mui Ne. Veldig avslappende området, og ikke minst herlig med litt sol på kroppen! Her har vi vært siden tirsdag og reiser i dag videre til Nha Trang. Usikre på hvor lenge vi blir der før vi flyr tilbake til Bangkok, må passe på dagene med tanke på visum.

Håper alle hjemme har det bra! Hører dere også har finvær <3

Skrevet 30.03.2014. Ligger i kategorien Asia. 1 kommentar

Forrige fredag landet vi i Bangkok. Noe uvant å komme til et sted hvor ikke alle snakker engelsk. Kom oss likevel ut og fikk oss en taxi som kjørte oss til backpackerområdet hvor vi hadde booket hostell.

Ser rundt oss at vi er noen av de yngste som er ute å reiser. Her ser vi til og med 50åringer (++) som er på tur med hver sin sekk. Er noe helt annet å reise slik som vi gjør nå hvor vi ser backpackere rundt oss over alt. Veldig glad vi tar denne delen helt på egenhånd, selv om det krever litt ekstra tid å finne plass å bo, transport og fikse visum til de forskjellige landene.

Hadde 5 rolige dager i Bangkok. Endelig er klærene fra Afrika vasket skikkelig, f a n t a s t i s k (!!). Var også flinke turister og besøkte The Grand Palace.

Besøkte også det flytende markedet. Kjekt å få med seg.

Onsdag krysset vi grensen til Kambodsja. Var en lang busstur, men er man backpacker så er man backpacker. Kom frem til Siem Reap sent på kvelden uten forhåndsbooket hostell så vi tok det første vår tuktuk-sjåfør tok oss til. Noe annet enn hva vi kom fra i Bangkok, men til 45kr natten gikk det fint.

Dag nr. 2 stod vi tidlig opp (04.45) for å komme oss til Angkor Wat hvor vi så soloppgangen. Vi var ikke de eneste turistene som hadde dette målet denne morningen, men tross folkemengden var det kjekt å ha fått med seg. Etter tempelet her ventet 5 andre templer på oss.

Vi føler oss vel egentlig nokså ferdige med templer etterhvert. Nå har vi hatt noen rolige dager i Phnom Penh og neste stopp blir Vietnam. Nattbussen henter oss 00.30, og skal etter planen være i Ho Chi Minh/ Saigon rundt halv 8 i morgentidlig.

Skrevet 22.03.2014. Ligger i kategorien Asia. 5 kommentarer

Dubai var ikke før startet før det var over! 3 dager er nok egentlig ikke nok, men for fattige backpackere var 3 dager greit. Som sagt i forrige innlegg reiste vi hit sammen med to andre, Sissen og Mari, fra afrikagruppen vår. Veldig koselig å ha noen med seg videre. Startet både torsdag og fredag som skikkelige turister med noen timer på sigtseeing buss, før vi avsluttet på Dubai Mall. Dubai Mall var nesten som Oxford Street, bare samlet i et gigantisk kjøpesenter. Kanskje ikke det smarteste stedet for backpackere med et stramt budsjett, men er man i Dubai så er man i Dubai.

Vi er begge to glad for at vi fikk sett noe av Dubai også. Skulle egentlig bare mellomlande her, men ble anbefalt å bli noen dager.

Nå er vi i Bangkok, virkelig noe helt annet enn Dubai! Planen er å være her til tirsdag før vi begynner å tenke på å krysse landegrensen til Kambodsja.

Hører nok fra oss igjen om ikke så lenge!

Skrevet 14.03.2014. Ligger i kategorien Dubai. 8 kommentarer

Siden sist har vi bevget oss sørover og er nå i Johannesburg. Flyet til Dubai går om et par timer så her blir det ikke tid til stort annet enn å få dusjet og pakket om sekkene. Siste dagene har gått til en del kjøring, men her er likevel en oppdatering fra de siste dagene.

Fredag startet vi som nevnt i forrige innlegg ved Victoria Falls. Uheldige med været, men sammen med mange andre turister fikk vi sett det vi kom for å se. Fikk dessverre ikke slike bilder som man får viss man søker på google, men. Vi har værtfall sett Victoria Falls!

På grunn av dårlig vær dro vi tidlig videre og kom oss til neste camp. Noen av oss valgte å være med på en liten game drive, og vi angret ikke! Minst 40 elefanter var rundt oss, og de kom så tett innpå oss. Den ene elefanten var ikke mer enn 3 mnd sa vår guide, såå søt!

Lørdag var det nok en ny camp som ventet oss. Fikk satt opp telt og senger før det var tid for enda en game drive. Denne gang var det neshorn vi var ute etter å se. Vi er nå inne i siste del av reintiden her, så enda mer regn ble det. Et neshorn fikk vi sett før regnet jaget oss alle sammen tilbake i bilen.

Har ikke så mye mer å fortelle. Ble 500 km i truck i dag, og nå er vi klare for en siste middag sammen med gruppen. Blir trist å ta farvel med denne herlige gjengen.. Har levd sammen 24/7 de siste 24 dagene. Reiser heldigvis videre sammen med to andre fra gruppen, baby steps!

Snakkes i Dubai!

Skrevet 10.03.2014. Ligger i kategorien Afrika. 3 kommentarer

Onsdagsmorgen, alarmen på 04.15... Guud vi gleder oss til å kunne ha alarmen på noe senere enn 8! Fordelen med å starte så tidlig er at man kan legge seg til å sove i trucken med en gang teltet er pakket sammen. Vi kjørte et par timer før vi var klare for en liten safaritur. Ble ikke så mange nye dyr å se, men noen.

Etter safarien krysset vi grensen til Zimbabwe og kjørte til Drifters Victoria Falls Lodge. Endelig god seng igjen! Her fikk vi tilbud om forskjellige aktiviteter, hvor vi valgte lion walk.

05.45, torsdag morgen, ringte vekkerklokken. Vi kledde på oss nøytrale farger og gjor oss klar for å besøke løvene. Ble hentet i minibuss og kjørt til området vi skulle, ca 20 min utenfor byen. Møtte to søte løver på 17 mnd. Fikk tatt bilder sammen med dem og av dem alene før vi skulle begynne å gå med dem. Rart å gå med dem så nært, men samtidig veldig kjekt. Mer kjekt enn rart!

Nå skal vi se Victoria Falls før vi kjører sørover igjen. Neste gang vi blogger er nok i Johannesburg.

Skrevet 07.03.2014. Ligger i kategorien Afrika. 3 kommentarer

Lørdagsmorgen krysset vi grensen til Botswana og fortsatte noen timer til i trucken. Dagens campsted var Okavango delta. For å komme oss hit måtte vi først ta speedbåt i 1,5 time, så bil i en liten time før siste etappe var i Mekoro (båtting her nede). I elven her var det både krokodiller, slanger og flodhester så her var det om å gjøre å sitte så mye i ro som mulig, og bare la guiden vår gjøre sin jobb.

Oh la la, vi har campet en god del her nede, men campen her tok kaka! Foruten første natt ved Orange River har vi hatt normal dusj og do, selv midt ute i ørkenen, men noe slik var det ikke her. Doen var et hull med et sete over. Ble hullet fult var det bare til å grave et nytt hull.

Spadene ble brukt som tegn på om det var opptatt eller ikke. To spader betydde ledig, en betydde opptatt, og viss begge to var borte ville det si at en var på do, samtidig som en annen var ute å gravde nytt hull ett eller annet sted.

Gikk en liten smal walk første dagen. Så egentlig ikke annet enn en elefant ganske langt borte. Ellers var guiden vår opptatt med å fortelle om blader og trær. Ble en kort tur pga uvær.

Våknet tidlig dag to til regnvær... Fikk tilbud om enda en ny tur, men noen av oss valgte å være igjen ved teltene. Fant ut at dette var rett valg ettersom gruppen ikke fikk sett noe særlig interessant på turen. Regnet stort sett hele dagen og det var ikke noe å finne på så dagen gikk veldig sakte. Mest av alt ville vi bare legge oss slik at det kunne bli neste dag, så det ble nok en tidlig kveld. Vi kom oss trygt tilbake til trucken på samme måte som vi kom oss ut til deltaen, mekoro, bil og speedbåt.

Skrevet 06.03.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Heeheey!
På søndag (24.02)kom vi frem til Swakopmund, første gang i sivilisasjon på nesten en uke. Var dessverre overskyet når vi kom hit, utrolig etter så mange dager med sol, så ettermiddagen ble ikke brukt til noe særlig fornuftig. Etter 1 uke uten wifi ble ettermiddagen brukt til å sjekke det som er å sjekke og å få kontakt med de hjemme. Klarer oss egentlig overraskende bra uten, men merker hvor avhengige vi er når vi plutselig får tilgang. I Swakopmund var vi i to dager, så dette var første mulighet for vår 'Mama' til å gå utut. Gruppen bestemte seg derfor for å gå ut, først for å spise så videre på en klubb. Vi valgte å være litt party poopere, for etter middag var vi begge så trøtte at sengen fristet mer. Ja her sov vi inne på tomannsrom, og dette måtte vi bare nyte.

Som de fleste vet, på instagram og facebook, så hoppet vi i fallskjerm på mandagen! Æææ, så sykt. Adrenalinet som bygger seg opp i det du setter deg i propellflyet som skal ta deg opp til 10 000 fot. Den følelsen av å sitte på kanten, med beina dinglene på utsiden, og du bare ser hvor langt ned det virkelig er.. Har ikke ord!

Tirsdags morgen var det bare til å si hadet til sivilisasjonen igjen. Som de fleste andre dager startet også denne dagen med noen timer i trucken. Etter noen timer var vi kommet til Cape Cross hvor det er en stor selkoloni. Første som møtte oss var lukten, denne ble etterhvert en vane. Vi ble begge litt satt ut da vi så hvor mange seler det faktisk var. De var over alt. Store og små. De hørtes ut som sauer og kuer der de lå på steinene og ropte til hverandre.

På veien videre til tirsdagens camp stoppet vi ved en liten "landsby" langs veien. De lever av å selge armbånd og at turister tar bilder av dem. Vi var turister nok til å betale for noen bilder.

Kom frem til en ok camp. Regnvær faktisk... Første gang siden vi reiste fra Sola så skal vel ikke klage.

Onsdag og torsdag var vi i Etosha nasjonalpark. Tror 'Mama' var like skuffet som oss de første timene for dyr var det ikke å se... Men, på safari er tålmodigheten viktig så etterhvert dukket den ene etter den andre frem. Vi fikk sett enda flere sjiraffer, sebraer, gnu, løve og noen andre som vi ikke husker navnet på. Løven var et stykke unna, men Mama sa vi var heldige, og at det ikke var ofte så store hanløver lå slik som den vi så.

Fredagen gikk med til kjøring, 620 km. Fikk også stoppet på en matbutikk for påfyll av snacks og drikke. På hele turen erd et slik at vi handler for 3-5 dager om gangen, med unntak av noen steder hvor vi kan få kjøpt noe kald drikke. Denne måten å handle på resulterer alltid i enten for mye snacks., eller for lite.. Menmen, er flinkere til å beregne nå enn hva vi var første gang.