Fredagsmorgen vknet vi til soloppgang nok en gang. Fikk sprsml fra vr gruppeleder om vi ville vre med p tur, men 2/3 av gruppen svarte nei til dette og valgte heller noen timer p solsengene.

Nr kvelden nrmet seg var det tid for en liten safaritur. Er veldig trt her s det er ikke s mange dyrene vi kunne ha sett, s noen p gruppa var kanskje noe skuffet. Men vi fikk sett sjiraff vertfall s kan n krysse den av p listen.

Fikk ogs med oss solnedgangen fr vi kjrte tilbake til campen.

I gr beskte vi sanddynene i Sossusvlei. Vi var en trtt gjeng som gikk rundt i en god time fr vi flte vi hadde sett nok sand og hadde ftt nok sand i skoene. Vi gikk tilbake til trucken hvor vr gruppeleder, kaller henne bare for Mama, hadde laget hamburgere til oss. (Gr mye i hamburger p turen)

I dag har det vrt nok en dag med kjring. Stoppet ved et av punktene rundt jorda som fr mest sol i lpet av ret og tok et gruppebilde her.

Fikk ikke lastet opp innlegger i gr (sndag). Har lite internett p denne turen, noen steder har vi ikke dekning p telefonen en gang... S nr vi alle fr mulighet til litt internett blir det som regel drlig kvalitet, men s lenge vi fr gitt lyd i ny og ne er vel det viktigst.

Hper alle har det bra hjemme! Klem

Skrevet 24.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Mandags morgen satte vi kursen mot Namibia. Hele dagen ble tilbrakt i trucken, med unntak av spise- og tissepauser. Vi kom sent frem til hyttene hvor vi skulle tilbringe natten, der ble det bare en rask dusj og s hoppet vi alle til sengs fordi neste dag startet fryktelig tidlig.

Allerede 05.45 tirsdag ringte vekkerklokken. Da var det bare til pakke og spise frokost fr vi startet turen mot grensen til Namibia. Timene i bilen gr faktisk over all forventning, sover ikke s alt for mye men kilometerne gr unna!

I totiden parkerte vi trucken utenfor Felix Unite og pakket alle hver btte med ting fr vi hoppet to og to i hver kano/kajakk. Gikk veldig greit i starten, men s kom vi til et stykke hvor vinden tok helt av!! Det som er rart med padle p Orange River er at denne elven er skille mellom Sr-Afrika og Namibia. S mens vi padlet hadde vi Namibia p vr hyre side og Sr-Afrika til venstre. Etter tre timer med padling kom vi oss endelig frem til stedet hvor vi skulle campe.

Campingomrdet var egentlig veldig greit, helt til solen gikk ned... Da solen gikk ned, kom innsektene frem.. Med 15 jenter p tur s blir det litt styr, snn er det bare. Med store edderkopper som sprang over fttene og skorpioner krypende over soveposen tok det litt tid fr vi fant roen, men nr man frst sovnet gikk det ganske greit.

Vekkerklokke er ikke ndvendig, for nr solen str opp s str vi opp. Ny dag, ny kano/kajakktur, men denne gang padlet vi nesten 8 timer. Utslitte kom vi frem til Felix Unite igjen hvor vi fikk tatt en god dusj fr grillmat ventet p oss. Vi har mulighet til ligge i telt nr kvelden kommer, men tanken p pakke det sammen fr vi skal videre morgenen etter gjr at vi sover under pen himmel p feltsenger. Klar stjernehimmel er n blitt en vane.

Torsdag ble det nesten bare kjring. Vi hadde et kort stopp ved Fish River Canyon hvor vi gikk litt rundt fr vi satte oss tilbake i trucken og kjrte enda et par timer.

Skrevet 23.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Startet gruppeturen med vinsmaking i gr, kjekt f prve litt forskjellig!

Etter kun 20 late dager p tur har vi i dag ftt bekreftet at formen rett og slett er rva! I dag sto Table Mountain som frste gjreml. Opptimistiske var vi og valgte g opp i stede for ta heisen. 12 norske jenter og ei sveitsisk sto p bunn klare til g opp, da de fire andre + guiden valgte ta heisen. Etter 15 minutt var vi andpustne og gjennomvte. Oppover fjellsiden m vi ha sett noe slitne ut, for de som kom nedover smilte, lo og sa "good luck!". Etter drye halvannen time, tre liter vann lettere sekk og en del banning var vi ENDELIG p toppen, og storfornyde var vi hele gjengen.

Deretter tok vi turen til Boulders Beach hvor vi fikk se hele 3 pingviner og en hel gjeng med innfdte p sndagstur. (P en rolig dag er denne stranden full av pingviner, s noe skuffet ble vi..)

Turen videre gikk til Kapp det gode hp og Cape point. Som alle andre turister fikk vi bilde med skiltet. (Hehe, obligatorisk).

Gruppen vr; 14 norske jenter p 19, 2 norske gutter p 24 og ei fra Sveits p 23. Frsteinntrykket av guiden er ogs veldig bra, s satser p at dette blir en fantastisk tur!!

I morgen tidlig forlater vi Sr-Afrika og setter kursen mot Namibia. Dette vil bli en ekstremt lang kjretur, hele 750 km i trucken. Men vi gleder oss til forlate storbyen og oppleve mer av det Afrika har by p. Vi er spente p hvordan campinglivet vil bli etter 20 dager i storby med konstant tilgang til wifi, men krysser fingrene for at dette skal g bra (flaut om noe annet).

Vet ikke nr neste blogginnlegg kommer, men plutselig er vi tilbake!

Skrevet 16.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Etter en tidlig kveld p onsdagen, var vi torsdags morgen klare for stranden. Det ble ikke mange timene her fr vi mtte ske ly fra sand som blste/pisket i alle retninger. Fra taxien virket det som stranden l fire svinger bortenfor s vi valgte spasere hjem. Fire svinger ble til 30 og etter en liten time var vi endelig hjemme.

Fredags morgen dro vi ut p en booket tur til Robbin Island. Etter en 45 min lang bttur ankom vi ya, hvor vi fikk en omvisning med buss. Siden dette var 14. februar, kjrlighetens dag, var dette en dag der 13 par hadde valgt gifte seg p ya. Noe spesielt kanskje, men tydligvis noe som skjer hvert r p denne dagen.

Etter en rundtur med buss fikk vi omvisning inne i hovedfengselet av en tidligere politisk fange. Han fortalte om hvordan han ble satt i isolat de frste tre mnedene pga at han nektet kle helt av seg da de kom til fengselet. Hvordan de ble behandlet av vaktene og hvordan livet der ute var. Han fortalte hendelser fra hans eget opphold nr vi gikk gjennom de ulike rommene og det at man vet han selv har opplevd det gjr at det blir noe helt annet hre enn om det hadde vrt en annen.

Nelson Mandelas celle

Vi tok bten tilbake til fastlandet og fikk spist en sen lunsj der. Fredagskveld gikk de fleste av oss p gruppen ut og det ble en vellykket kveld. Kvelden var bedre enn lrdags morgen for de fleste virket det som! ;))

Skrevet 16.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Etter 15 herlige dager i Brasil har vi n flyttet oss fra Sr-Amerika til Afrika, nrmere bestemt Cape Town. Her skal vi vre et par dager fr vi lrdags formiddag skal ut p en 24dagers gruppetur. Har allerede mtt noen av jentene vi skal vre sammen med, ogs de er norske, og ser at vi er flere som har vrt i kontakt med Kilroy.

Dette her kan vi ikke irritere oss over mer.. Det skjer hver gang vi lander. 200 mennesker klemmer seg alt for tett sammen slik at nr du endelig ser din sekk p bagasjebndet har du ikke noe sjans til f tak i den..

Nok et reisedgn er unnagjort, og nok en gang er begge to stuptrtte. Det blir en tidlig kveld p oss begge slik at vi kan f mest mulig ut av morgendagen.

Skrevet 12.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 1 kommentar

Sp?

I gr var vi p biltur hvor vi fikk sett noe av det Rio de Janeiro har by p. Etter nske fra oss var favelaen det frste stedet vi startet.

I Rio er det ca 600 favelaer. Det hres mye ut, men i samtlige fjellsider ser du dem. Det gjorde virkelig inntrykk se hvordan de bor. Se hvordan de har klart lage et lite samfunn oppe i fjellet. Se hvordan de samlet seg der det var vann nok til klesvasken. Se hvordan de bar matvarer opp de lange bakkene, og se dem ta pauser nr det var mulig ske skygge.

Selaron's Stairs var ogs et punkt p "mgjresiRio"-listen vr.

Resten av dagen brukte vi nede i downtown. Her s vi noen kirker, et bibliotek, andre historiske bygninger og spiste middag.

Hper dere hjemme har det like fint som vi har det, klem.

Skrevet 07.02.2014. Ligger i kategorien Brasil. 3 kommentarer

- vi lever
- vi har det ekstremt bra
- drittmyggen kan d
- det er varmt
- det er jli varmt
Dette var Annes oppsummering p den siste uken, men for dere som vil vite mer kan lese videre, ellers oppsummerer de fem punktene ganske greit.

N har vi vrt her i Brasil litt over en uke. Gradestokken liker seg i omrdet mellom 35 og 40 s vret kan vi ikke klage p! (Hehe, sorry folkens for klage-snaps, skal slutte med dette.) Varmen slo oss litt *ganske* ut i starten s det ble en rolig start p turen, noe som har vrt greit for oss begge. Med solfaktor 50 har vi ogs klart oss et par timer i solsteiken, men med solintervaller med 10 minutter sol - 5 minutter skygge.

Vi har for det meste holdt oss i nromrdet den frste uken, men har ogs ftt beskt Copacabana.

Som nevnt i tredje punkt er det en del mygg. Frste dagen var det bare Karoline som fikk myggstikk, men snart var ogs Anne i gang. Prver oss med myggspray, men det ser ikke ut til ha den store effekten...

I gr fikk vi beskt Cristo Redentor, Kristus Frelseren p norsk. En stor mann i stein, ekstrem varme og mye turister var det som mtte oss p toppen. Skal ikke bare vre negative, men turister som bare m presse seg frem for f best plass til sitt bildet kan delegge resten av dagen. Menmen, vi fikk tatt noen bilder og er heldigvis ikke langsinte ;))

(Tenkte bare vi kunne vise noen av de andre turistene...)

Planen er vre enda litt mer turister de kommende dagene. Vi fler vi har litt ta igjen etter en rolig uke.

** beklager lite bilder, det kommer seg nok senere p turen..