Fredagsmorgen våknet vi til soloppgang nok en gang. Fikk spørsmål fra vår gruppeleder om vi ville være med på tur, men 2/3 av gruppen svarte nei til dette og valgte heller noen timer på solsengene.

Når kvelden nærmet seg var det tid for en liten safaritur. Er veldig tørt her så det er ikke så mange dyrene vi kunne ha sett, så noen på gruppa var kanskje noe skuffet. Men vi fikk sett sjiraff vertfall så kan nå krysse den av på listen.

Fikk også med oss solnedgangen før vi kjørte tilbake til campen.

I går besøkte vi sanddynene i Sossusvlei. Vi var en trøtt gjeng som gikk rundt i en god time før vi følte vi hadde sett nok sand og hadde fått nok sand i skoene. Vi gikk tilbake til trucken hvor vår gruppeleder, kaller henne bare for Mama, hadde laget hamburgere til oss. (Går mye i hamburger på turen)

I dag har det vært nok en dag med kjøring. Stoppet ved et av punktene rundt jorda som får mest sol i løpet av året og tok et gruppebilde her.

Fikk ikke lastet opp innlegger i går (søndag). Har lite internett på denne turen, noen steder har vi ikke dekning på telefonen en gang... Så når vi alle får mulighet til litt internett blir det som regel dårlig kvalitet, men så lenge vi får gitt lyd i ny og ne er vel det viktigst.

Håper alle har det bra hjemme! Klem

Skrevet 24.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Mandags morgen satte vi kursen mot Namibia. Hele dagen ble tilbrakt i trucken, med unntak av spise- og tissepauser. Vi kom sent frem til hyttene hvor vi skulle tilbringe natten, der ble det bare en rask dusj og så hoppet vi alle til sengs fordi neste dag startet fryktelig tidlig.

Allerede 05.45 tirsdag ringte vekkerklokken. Da var det bare til å pakke og spise frokost før vi startet turen mot grensen til Namibia. Timene i bilen går faktisk over all forventning, sover ikke så alt for mye men kilometerne går unna!

I totiden parkerte vi trucken utenfor Felix Unite og pakket alle hver bøtte med ting før vi hoppet to og to i hver kano/kajakk. Gikk veldig greit i starten, men så kom vi til et stykke hvor vinden tok helt av!! Det som er rart med å padle på Orange River er at denne elven er skille mellom Sør-Afrika og Namibia. Så mens vi padlet hadde vi Namibia på vår høyre side og Sør-Afrika til venstre. Etter tre timer med padling kom vi oss endelig frem til stedet hvor vi skulle campe.

Campingområdet var egentlig veldig greit, helt til solen gikk ned... Da solen gikk ned, kom innsektene frem.. Med 15 jenter på tur så blir det litt styr, sånn er det bare. Med store edderkopper som sprang over føttene og skorpioner krypende over soveposen tok det litt tid før vi fant roen, men når man først sovnet gikk det ganske greit.

Vekkerklokke er ikke nødvendig, for når solen står opp så står vi opp. Ny dag, ny kano/kajakktur, men denne gang padlet vi nesten 8 timer. Utslitte kom vi frem til Felix Unite igjen hvor vi fikk tatt en god dusj før grillmat ventet på oss. Vi har mulighet til å ligge i telt når kvelden kommer, men tanken på å pakke det sammen før vi skal videre morgenen etter gjør at vi sover under åpen himmel på feltsenger. Klar stjernehimmel er nå blitt en vane.

Torsdag ble det nesten bare kjøring. Vi hadde et kort stopp ved Fish River Canyon hvor vi gikk litt rundt før vi satte oss tilbake i trucken og kjørte enda et par timer.

Skrevet 23.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Startet gruppeturen med vinsmaking i går, kjekt å få prøve litt forskjellig!

Etter kun 20 late dager på tur har vi i dag fått bekreftet at formen rett og slett er rææva! I dag sto Table Mountain som første gjøremål. Opptimistiske var vi og valgte å gå opp i stede for å ta heisen. 12 norske jenter og ei sveitsisk sto på bunn klare til å gå opp, da de fire andre + guiden valgte å ta heisen. Etter 15 minutt var vi andpustne og gjennomvåte. Oppover fjellsiden må vi ha sett noe slitne ut, for de som kom nedover smilte, lo og sa "good luck!". Etter drøye halvannen time, tre liter vann lettere sekk og en del banning var vi ENDELIG på toppen, og storfornøyde var vi hele gjengen.

Deretter tok vi turen til Boulders Beach hvor vi fikk se hele 3 pingviner og en hel gjeng med innfødte på søndagstur. (På en rolig dag er denne stranden full av pingviner, så noe skuffet ble vi..)

Turen videre gikk til Kapp det gode håp og Cape point. Som alle andre turister fikk vi bilde med skiltet. (Hehe, obligatorisk).

Gruppen vår; 14 norske jenter på 19, 2 norske gutter på 24 og ei fra Sveits på 23. Førsteinntrykket av guiden er også veldig bra, så satser på at dette blir en fantastisk tur!!

I morgen tidlig forlater vi Sør-Afrika og setter kursen mot Namibia. Dette vil bli en ekstremt lang kjøretur, hele 750 km i trucken. Men vi gleder oss til å forlate storbyen og oppleve mer av det Afrika har å by på. Vi er spente på hvordan campinglivet vil bli etter 20 dager i storby med konstant tilgang til wifi, men krysser fingrene for at dette skal gå bra (flaut om noe annet).

Vet ikke når neste blogginnlegg kommer, men plutselig er vi tilbake!

Skrevet 16.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Etter en tidlig kveld på onsdagen, var vi torsdags morgen klare for stranden. Det ble ikke mange timene her før vi måtte søke ly fra sand som blåste/pisket i alle retninger. Fra taxien virket det som stranden lå fire svinger bortenfor så vi valgte å spasere hjem. Fire svinger ble til 30 og etter en liten time var vi endelig hjemme.

Fredags morgen dro vi ut på en booket tur til Robbin Island. Etter en 45 min lang båttur ankom vi øya, hvor vi fikk en omvisning med buss. Siden dette var 14. februar, kjærlighetens dag, var dette en dag der 13 par hadde valgt å gifte seg på øya. Noe spesielt kanskje, men tydligvis noe som skjer hvert år på denne dagen.

Etter en rundtur med buss fikk vi omvisning inne i hovedfengselet av en tidligere politisk fange. Han fortalte om hvordan han ble satt i isolat de første tre månedene pga at han nektet å kle helt av seg da de kom til fengselet. Hvordan de ble behandlet av vaktene og hvordan livet der ute var. Han fortalte hendelser fra hans eget opphold når vi gikk gjennom de ulike rommene og det at man vet han selv har opplevd det gjør at det blir noe helt annet å høre enn om det hadde vært en annen.

Nelson Mandelas celle

Vi tok båten tilbake til fastlandet og fikk spist en sen lunsj der. Fredagskveld gikk de fleste av oss på gruppen ut og det ble en vellykket kveld. Kvelden var bedre enn lørdags morgen for de fleste virket det som! ;))

Skrevet 16.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Etter 15 herlige dager i Brasil har vi nå flyttet oss fra Sør-Amerika til Afrika, nærmere bestemt Cape Town. Her skal vi være et par dager før vi lørdags formiddag skal ut på en 24dagers gruppetur. Har allerede møtt noen av jentene vi skal være sammen med, også de er norske, og ser at vi er flere som har vært i kontakt med Kilroy.

Dette her kan vi ikke irritere oss over mer.. Det skjer hver gang vi lander. 200 mennesker klemmer seg alt for tett sammen slik at når du endelig ser din sekk på bagasjebåndet har du ikke noe sjans til å få tak i den..

Nok et reisedøgn er unnagjort, og nok en gang er begge to stuptrøtte. Det blir en tidlig kveld på oss begge slik at vi kan få mest mulig ut av morgendagen.

Skrevet 12.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 1 kommentar

I går var vi på biltur hvor vi fikk sett noe av det Rio de Janeiro har å by på. Etter ønske fra oss var favelaen det første stedet vi startet.

I Rio er det ca 600 favelaer. Det høres mye ut, men i samtlige fjellsider ser du dem. Det gjorde virkelig inntrykk å se hvordan de bor. Se hvordan de har klart å lage et lite samfunn oppe i fjellet. Se hvordan de samlet seg der det var vann nok til klesvasken. Se hvordan de bar matvarer opp de lange bakkene, og se dem ta pauser når det var mulig å søke skygge.

Selaron's Stairs var også et punkt på "mågjøresiRio"-listen vår.

Resten av dagen brukte vi nede i downtown. Her så vi noen kirker, et bibliotek, andre historiske bygninger og spiste middag.

Håper dere hjemme har det like fint som vi har det, klem.

Skrevet 07.02.2014. Ligger i kategorien Brasil. 3 kommentarer

- vi lever
- vi har det ekstremt bra
- drittmyggen kan dø
- det er varmt
- det er jæli varmt
Dette var Annes oppsummering på den siste uken, men for dere som vil vite mer kan lese videre, ellers oppsummerer de fem punktene ganske greit.

Nå har vi vært her i Brasil litt over en uke. Gradestokken liker seg i området mellom 35 og 40 så været kan vi ikke klage på! (Hehe, sorry folkens for klage-snaps, skal slutte med dette.) Varmen slo oss litt *ganske* ut i starten så det ble en rolig start på turen, noe som har vært greit for oss begge. Med solfaktor 50 har vi også klart oss et par timer i solsteiken, men med solintervaller med 10 minutter sol - 5 minutter skygge.

Vi har for det meste holdt oss i nærområdet den første uken, men har også fått besøkt Copacabana.

Som nevnt i tredje punkt er det en del mygg. Første dagen var det bare Karoline som fikk myggstikk, men snart var også Anne i gang. Prøver oss med myggspray, men det ser ikke ut til å ha den store effekten...

I går fikk vi besøkt Cristo Redentor, Kristus Frelseren på norsk. En stor mann i stein, ekstrem varme og mye turister var det som møtte oss på toppen. Skal ikke bare være negative, men turister som bare måå presse seg frem for å få best plass til sitt bildet kan ødelegge resten av dagen. Menmen, vi fikk tatt noen bilder og er heldigvis ikke langsinte ;))

(Tenkte bare vi kunne vise noen av de andre turistene...)

Planen er å være enda litt mer turister de kommende dagene. Vi føler vi har litt å ta igjen etter en rolig uke.

** beklager lite bilder, det kommer seg nok senere på turen..