Siden sist har vi bevget oss srover og er n i Johannesburg. Flyet til Dubai gr om et par timer s her blir det ikke tid til stort annet enn f dusjet og pakket om sekkene. Siste dagene har gtt til en del kjring, men her er likevel en oppdatering fra de siste dagene.

Fredag startet vi som nevnt i forrige innlegg ved Victoria Falls. Uheldige med vret, men sammen med mange andre turister fikk vi sett det vi kom for se. Fikk dessverre ikke slike bilder som man fr viss man sker p google, men. Vi har vrtfall sett Victoria Falls!

P grunn av drlig vr dro vi tidlig videre og kom oss til neste camp. Noen av oss valgte vre med p en liten game drive, og vi angret ikke! Minst 40 elefanter var rundt oss, og de kom s tett innp oss. Den ene elefanten var ikke mer enn 3 mnd sa vr guide, s st!

Lrdag var det nok en ny camp som ventet oss. Fikk satt opp telt og senger fr det var tid for enda en game drive. Denne gang var det neshorn vi var ute etter se. Vi er n inne i siste del av reintiden her, s enda mer regn ble det. Et neshorn fikk vi sett fr regnet jaget oss alle sammen tilbake i bilen.

Har ikke s mye mer fortelle. Ble 500 km i truck i dag, og n er vi klare for en siste middag sammen med gruppen. Blir trist ta farvel med denne herlige gjengen.. Har levd sammen 24/7 de siste 24 dagene. Reiser heldigvis videre sammen med to andre fra gruppen, baby steps!

Snakkes i Dubai!

Skrevet 10.03.2014. Ligger i kategorien Afrika. 3 kommentarer

Onsdagsmorgen, alarmen p 04.15... Guud vi gleder oss til kunne ha alarmen p noe senere enn 8! Fordelen med starte s tidlig er at man kan legge seg til sove i trucken med en gang teltet er pakket sammen. Vi kjrte et par timer fr vi var klare for en liten safaritur. Ble ikke s mange nye dyr se, men noen.

Etter safarien krysset vi grensen til Zimbabwe og kjrte til Drifters Victoria Falls Lodge. Endelig god seng igjen! Her fikk vi tilbud om forskjellige aktiviteter, hvor vi valgte lion walk.

05.45, torsdag morgen, ringte vekkerklokken. Vi kledde p oss nytrale farger og gjor oss klar for beske lvene. Ble hentet i minibuss og kjrt til omrdet vi skulle, ca 20 min utenfor byen. Mtte to ste lver p 17 mnd. Fikk tatt bilder sammen med dem og av dem alene fr vi skulle begynne g med dem. Rart g med dem s nrt, men samtidig veldig kjekt. Mer kjekt enn rart!

N skal vi se Victoria Falls fr vi kjrer srover igjen. Neste gang vi blogger er nok i Johannesburg.

Skrevet 07.03.2014. Ligger i kategorien Afrika. 3 kommentarer

Lrdagsmorgen krysset vi grensen til Botswana og fortsatte noen timer til i trucken. Dagens campsted var Okavango delta. For komme oss hit mtte vi frst ta speedbt i 1,5 time, s bil i en liten time fr siste etappe var i Mekoro (btting her nede). I elven her var det bde krokodiller, slanger og flodhester s her var det om gjre sitte s mye i ro som mulig, og bare la guiden vr gjre sin jobb.

Oh la la, vi har campet en god del her nede, men campen her tok kaka! Foruten frste natt ved Orange River har vi hatt normal dusj og do, selv midt ute i rkenen, men noe slik var det ikke her. Doen var et hull med et sete over. Ble hullet fult var det bare til grave et nytt hull.

Spadene ble brukt som tegn p om det var opptatt eller ikke. To spader betydde ledig, en betydde opptatt, og viss begge to var borte ville det si at en var p do, samtidig som en annen var ute gravde nytt hull ett eller annet sted.

Gikk en liten smal walk frste dagen. S egentlig ikke annet enn en elefant ganske langt borte. Ellers var guiden vr opptatt med fortelle om blader og trr. Ble en kort tur pga uvr.

Vknet tidlig dag to til regnvr... Fikk tilbud om enda en ny tur, men noen av oss valgte vre igjen ved teltene. Fant ut at dette var rett valg ettersom gruppen ikke fikk sett noe srlig interessant p turen. Regnet stort sett hele dagen og det var ikke noe finne p s dagen gikk veldig sakte. Mest av alt ville vi bare legge oss slik at det kunne bli neste dag, s det ble nok en tidlig kveld. Vi kom oss trygt tilbake til trucken p samme mte som vi kom oss ut til deltaen, mekoro, bil og speedbt.

Skrevet 06.03.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Heeheey!
P sndag (24.02)kom vi frem til Swakopmund, frste gang i sivilisasjon p nesten en uke. Var dessverre overskyet nr vi kom hit, utrolig etter s mange dager med sol, s ettermiddagen ble ikke brukt til noe srlig fornuftig. Etter 1 uke uten wifi ble ettermiddagen brukt til sjekke det som er sjekke og f kontakt med de hjemme. Klarer oss egentlig overraskende bra uten, men merker hvor avhengige vi er nr vi plutselig fr tilgang. I Swakopmund var vi i to dager, s dette var frste mulighet for vr 'Mama' til g utut. Gruppen bestemte seg derfor for g ut, frst for spise s videre p en klubb. Vi valgte vre litt party poopere, for etter middag var vi begge s trtte at sengen fristet mer. Ja her sov vi inne p tomannsrom, og dette mtte vi bare nyte.

Som de fleste vet, p instagram og facebook, s hoppet vi i fallskjerm p mandagen! , s sykt. Adrenalinet som bygger seg opp i det du setter deg i propellflyet som skal ta deg opp til 10 000 fot. Den flelsen av sitte p kanten, med beina dinglene p utsiden, og du bare ser hvor langt ned det virkelig er.. Har ikke ord!

Tirsdags morgen var det bare til si hadet til sivilisasjonen igjen. Som de fleste andre dager startet ogs denne dagen med noen timer i trucken. Etter noen timer var vi kommet til Cape Cross hvor det er en stor selkoloni. Frste som mtte oss var lukten, denne ble etterhvert en vane. Vi ble begge litt satt ut da vi s hvor mange seler det faktisk var. De var over alt. Store og sm. De hrtes ut som sauer og kuer der de l p steinene og ropte til hverandre.

P veien videre til tirsdagens camp stoppet vi ved en liten "landsby" langs veien. De lever av selge armbnd og at turister tar bilder av dem. Vi var turister nok til betale for noen bilder.

Kom frem til en ok camp. Regnvr faktisk... Frste gang siden vi reiste fra Sola s skal vel ikke klage.

Onsdag og torsdag var vi i Etosha nasjonalpark. Tror 'Mama' var like skuffet som oss de frste timene for dyr var det ikke se... Men, p safari er tlmodigheten viktig s etterhvert dukket den ene etter den andre frem. Vi fikk sett enda flere sjiraffer, sebraer, gnu, lve og noen andre som vi ikke husker navnet p. Lven var et stykke unna, men Mama sa vi var heldige, og at det ikke var ofte s store hanlver l slik som den vi s.

Fredagen gikk med til kjring, 620 km. Fikk ogs stoppet p en matbutikk for pfyll av snacks og drikke. P hele turen erd et slik at vi handler for 3-5 dager om gangen, med unntak av noen steder hvor vi kan f kjpt noe kald drikke. Denne mten handle p resulterer alltid i enten for mye snacks., eller for lite.. Menmen, er flinkere til beregne n enn hva vi var frste gang.

Skrevet 05.03.2014. Ligger i kategorien Afrika. 1 kommentar

Fredagsmorgen vknet vi til soloppgang nok en gang. Fikk sprsml fra vr gruppeleder om vi ville vre med p tur, men 2/3 av gruppen svarte nei til dette og valgte heller noen timer p solsengene.

Nr kvelden nrmet seg var det tid for en liten safaritur. Er veldig trt her s det er ikke s mange dyrene vi kunne ha sett, s noen p gruppa var kanskje noe skuffet. Men vi fikk sett sjiraff vertfall s kan n krysse den av p listen.

Fikk ogs med oss solnedgangen fr vi kjrte tilbake til campen.

I gr beskte vi sanddynene i Sossusvlei. Vi var en trtt gjeng som gikk rundt i en god time fr vi flte vi hadde sett nok sand og hadde ftt nok sand i skoene. Vi gikk tilbake til trucken hvor vr gruppeleder, kaller henne bare for Mama, hadde laget hamburgere til oss. (Gr mye i hamburger p turen)

I dag har det vrt nok en dag med kjring. Stoppet ved et av punktene rundt jorda som fr mest sol i lpet av ret og tok et gruppebilde her.

Fikk ikke lastet opp innlegger i gr (sndag). Har lite internett p denne turen, noen steder har vi ikke dekning p telefonen en gang... S nr vi alle fr mulighet til litt internett blir det som regel drlig kvalitet, men s lenge vi fr gitt lyd i ny og ne er vel det viktigst.

Hper alle har det bra hjemme! Klem

Skrevet 24.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Mandags morgen satte vi kursen mot Namibia. Hele dagen ble tilbrakt i trucken, med unntak av spise- og tissepauser. Vi kom sent frem til hyttene hvor vi skulle tilbringe natten, der ble det bare en rask dusj og s hoppet vi alle til sengs fordi neste dag startet fryktelig tidlig.

Allerede 05.45 tirsdag ringte vekkerklokken. Da var det bare til pakke og spise frokost fr vi startet turen mot grensen til Namibia. Timene i bilen gr faktisk over all forventning, sover ikke s alt for mye men kilometerne gr unna!

I totiden parkerte vi trucken utenfor Felix Unite og pakket alle hver btte med ting fr vi hoppet to og to i hver kano/kajakk. Gikk veldig greit i starten, men s kom vi til et stykke hvor vinden tok helt av!! Det som er rart med padle p Orange River er at denne elven er skille mellom Sr-Afrika og Namibia. S mens vi padlet hadde vi Namibia p vr hyre side og Sr-Afrika til venstre. Etter tre timer med padling kom vi oss endelig frem til stedet hvor vi skulle campe.

Campingomrdet var egentlig veldig greit, helt til solen gikk ned... Da solen gikk ned, kom innsektene frem.. Med 15 jenter p tur s blir det litt styr, snn er det bare. Med store edderkopper som sprang over fttene og skorpioner krypende over soveposen tok det litt tid fr vi fant roen, men nr man frst sovnet gikk det ganske greit.

Vekkerklokke er ikke ndvendig, for nr solen str opp s str vi opp. Ny dag, ny kano/kajakktur, men denne gang padlet vi nesten 8 timer. Utslitte kom vi frem til Felix Unite igjen hvor vi fikk tatt en god dusj fr grillmat ventet p oss. Vi har mulighet til ligge i telt nr kvelden kommer, men tanken p pakke det sammen fr vi skal videre morgenen etter gjr at vi sover under pen himmel p feltsenger. Klar stjernehimmel er n blitt en vane.

Torsdag ble det nesten bare kjring. Vi hadde et kort stopp ved Fish River Canyon hvor vi gikk litt rundt fr vi satte oss tilbake i trucken og kjrte enda et par timer.

Skrevet 23.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Startet gruppeturen med vinsmaking i gr, kjekt f prve litt forskjellig!

Etter kun 20 late dager p tur har vi i dag ftt bekreftet at formen rett og slett er rva! I dag sto Table Mountain som frste gjreml. Opptimistiske var vi og valgte g opp i stede for ta heisen. 12 norske jenter og ei sveitsisk sto p bunn klare til g opp, da de fire andre + guiden valgte ta heisen. Etter 15 minutt var vi andpustne og gjennomvte. Oppover fjellsiden m vi ha sett noe slitne ut, for de som kom nedover smilte, lo og sa "good luck!". Etter drye halvannen time, tre liter vann lettere sekk og en del banning var vi ENDELIG p toppen, og storfornyde var vi hele gjengen.

Deretter tok vi turen til Boulders Beach hvor vi fikk se hele 3 pingviner og en hel gjeng med innfdte p sndagstur. (P en rolig dag er denne stranden full av pingviner, s noe skuffet ble vi..)

Turen videre gikk til Kapp det gode hp og Cape point. Som alle andre turister fikk vi bilde med skiltet. (Hehe, obligatorisk).

Gruppen vr; 14 norske jenter p 19, 2 norske gutter p 24 og ei fra Sveits p 23. Frsteinntrykket av guiden er ogs veldig bra, s satser p at dette blir en fantastisk tur!!

I morgen tidlig forlater vi Sr-Afrika og setter kursen mot Namibia. Dette vil bli en ekstremt lang kjretur, hele 750 km i trucken. Men vi gleder oss til forlate storbyen og oppleve mer av det Afrika har by p. Vi er spente p hvordan campinglivet vil bli etter 20 dager i storby med konstant tilgang til wifi, men krysser fingrene for at dette skal g bra (flaut om noe annet).

Vet ikke nr neste blogginnlegg kommer, men plutselig er vi tilbake!

Skrevet 16.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Etter en tidlig kveld p onsdagen, var vi torsdags morgen klare for stranden. Det ble ikke mange timene her fr vi mtte ske ly fra sand som blste/pisket i alle retninger. Fra taxien virket det som stranden l fire svinger bortenfor s vi valgte spasere hjem. Fire svinger ble til 30 og etter en liten time var vi endelig hjemme.

Fredags morgen dro vi ut p en booket tur til Robbin Island. Etter en 45 min lang bttur ankom vi ya, hvor vi fikk en omvisning med buss. Siden dette var 14. februar, kjrlighetens dag, var dette en dag der 13 par hadde valgt gifte seg p ya. Noe spesielt kanskje, men tydligvis noe som skjer hvert r p denne dagen.

Etter en rundtur med buss fikk vi omvisning inne i hovedfengselet av en tidligere politisk fange. Han fortalte om hvordan han ble satt i isolat de frste tre mnedene pga at han nektet kle helt av seg da de kom til fengselet. Hvordan de ble behandlet av vaktene og hvordan livet der ute var. Han fortalte hendelser fra hans eget opphold nr vi gikk gjennom de ulike rommene og det at man vet han selv har opplevd det gjr at det blir noe helt annet hre enn om det hadde vrt en annen.

Nelson Mandelas celle

Vi tok bten tilbake til fastlandet og fikk spist en sen lunsj der. Fredagskveld gikk de fleste av oss p gruppen ut og det ble en vellykket kveld. Kvelden var bedre enn lrdags morgen for de fleste virket det som! ;))

Skrevet 16.02.2014. Ligger i kategorien Afrika. 0 kommentarer

Etter 15 herlige dager i Brasil har vi n flyttet oss fra Sr-Amerika til Afrika, nrmere bestemt Cape Town. Her skal vi vre et par dager fr vi lrdags formiddag skal ut p en 24dagers gruppetur. Har allerede mtt noen av jentene vi skal vre sammen med, ogs de er norske, og ser at vi er flere som har vrt i kontakt med Kilroy.

Dette her kan vi ikke irritere oss over mer.. Det skjer hver gang vi lander. 200 mennesker klemmer seg alt for tett sammen slik at nr du endelig ser din sekk p bagasjebndet har du ikke noe sjans til f tak i den..

Nok et reisedgn er unnagjort, og nok en gang er begge to stuptrtte. Det blir en tidlig kveld p oss begge slik at vi kan f mest mulig ut av morgendagen.